Płyny hamulcowe możemy podzielić na grupy ze względu na ich higroskopijność (mieszalność z wodą:
płyny hamulcowe higroskopijne (absorbujące wilgoć)
- DOT 3 tlenek etylenu i etery glikoli i poliglikoli
- DOT 4 estry boranu/ester glikolu
- DOT 4+, DOT 5.1 estry boranu i estry silikonu
płyny hamulcowe niehigroskopijne – nie absorbują wilgoci i nie są mieszalne z wodą:
- DOT 5 zawierające silikon
- olej mineralny (np Magura)
Nie ma żadnych ograniczeń w stosowaniu płynów z grupy higroskopijnych. Nie wolno ich jednak mieszać z DOT-5, które robione są na bazie sylikonów, ale można z pozostałymi, np. DOT-3 czy DOT-5.1 RBF Motula czy 300 Ipone. Im szybszy i cięższy jest nasz motocykl, tym ważniejsza jakość płynu i częściej trzeba go wymieniać.
Zalecenia co do wymiany płynu hamulcowego
- Płyn hamulcowy warto wymienić co dwa sezony lub 40tyś km
- Jakość płynu w zbiorniczku w przybliżeniu da się sprawdzić w warsztacie, jednak pozytywny wynik nie gwarantuje, że płyn w całym układzie jest w dobrym stanie.
- Warto często sprawdzać poziom płynu hamulcowego. Ubytków nie trzeba uzupełniać identycznym płynem, bo są one mieszalne: dowolnej marki płyny klasy DOT 3, DOT 4 i DOT 5.1 można mieszać. Nie wolno z nimi mieszać płynów klasy DOT 5
Temperatura wrzenia płynów higroskopijnych
Podstawową i najważniejszą cechą płynu hamulcowego jest temperatura wrzenia. Im wyższa tym lepiej. Wrzenie płynu powoduje powstawanie bąbelków gazu które jako elementy ściśliwe nie przenoszą ciśnienia powoduje to brak siły hamulcowej a klamka hamulca robi się "miękka". Wpływ na punkt wrzenia ma też zawartość wody w płynie im płyn jest starszy i absorbował więcej wody tym bardziej obniża się temperatura wrzenia i tym łatwiej zagotować płyn, dlatego tak istotna jest częsta wymiana płynu hamulcowego.
W ofercie posiadamy płyny hydrauliczne: Ipone, Motul, Texaco, Castrol, Agip, Magura blood
Zapraszamy do naszego warsztatu na wymianę płynu hamulcowego!